Kwalifikacje zawodowe |
|
Uzyskanie świadectwa o nabyciu kwalifikacji to pierwszy krok do uzyskania dyplomu potwierdzającego posiadanie uprawnień do wykonywania danego zawodu. Dyplom otrzyma osoba, która: 1) posiada wymagany dla danego zawodu poziom wykształcenia – wykształcenie zasadnicze zawodowe lub średnie; 2) zdała egzaminy ze wszystkich kwalifikacji wyodrębnionych w danym zawodzie.
Poniżej przedstawiono krótkie opisy kwalifikacji zawodowych dla kierunków kształcenia w naszej szkole |
Elektromechanik pojazdów samochodowych 741203 | |
M.12. Diagnozowanie oraz naprawa elektrycznych i elektronicznych układów pojazdów samochodowych
1. Diagnozowanie układów elektrycznych i elektronicznych pojazdów samochodowych
Uczeń: 1) rozróżnia metody diagnostyki układów elektrycznych i elektronicznych pojazdów samochodowych; 2) rozpoznaje elementy oraz układy elektryczne i elektroniczne pojazdów samochodowych; 3) wypełnia dokumentację związaną z przyjęciem pojazdu samochodowego; 4) określa zakres diagnostyki układów elektrycznych i elektronicznych pojazdów samochodowych; 5) stosuje programy komputerowe do diagnostyki układów elektrycznych i elektronicznych pojazdów samochodowych; 6) wykonuje pomiary diagnostyczne układów elektrycznych i elektronicznych pojazdów samochodowych; 7) interpretuje wyniki pomiarów układów elektrycznych i elektronicznych pojazdów samochodowych; 8) ocenia stan techniczny elementów oraz układów elektrycznych i elektronicznych pojazdów samochodowych z zastosowaniem urządzeń diagnostycznych; 9) sporządza dokumentację wykonanych pomiarów układów elektrycznych i elektronicznych układów samochodowych.
2. Naprawa układów elektrycznych i elektronicznych pojazdów samochodowych
Uczeń: 1) analizuje schematy elektryczne pojazdów samochodowych; 2) lokalizuje uszkodzenia układów elektrycznych i elektronicznych pojazdów samochodowych; 3) dobiera metody naprawy układów elektrycznych i elektronicznych pojazdów samochodowych; 4) sporządza zapotrzebowanie na układy lub elementy elektryczne i elektroniczne pojazdów samochodowych; 5) dobiera narzędzia i przyrządy do wykonania napraw układów elektrycznych i elektronicznych pojazdów samochodowych i posługuje się nimi; 6) wykonuje demontaż układów elektrycznych i elektronicznych pojazdów samochodowych; 7) wymienia uszkodzone układy lub elementy elektryczne i elektroniczne pojazdów samochodowych; 8) wykonuje regulacje elementów układów elektrycznych i elektronicznych pojazdów samochodowych; 9) sprawdza działanie układów elektrycznych i elektronicznych pojazdów samochodowych po naprawie; 10) przeprowadza próby po naprawie układów elektrycznych i elektronicznych pojazdów samochodowych; 11) sporządza kalkulację kosztów wykonania usługi.
|
|
Mechanik pojazdów samochodowych 723103 | |
M.18. Diagnozowanie i naprawa podzespołów i zespołów pojazdów samochodowych
1. Diagnozowanie podzespołów i zespołów pojazdów samochodowych
Uczeń: 1) przyjmuje pojazd samochodowy do diagnostyki oraz sporządza dokumentację tego przyjęcia; 2) przygotowuje pojazd samochodowy do diagnostyki; 3) charakteryzuje budowę pojazdów samochodowych oraz wyjaśnia zasady działania podzespołów i zespołów tych pojazdów; 4) określa podzespoły i zespoły pojazdu samochodowego; 5) stosuje narzędzia i przyrządy pomiarowe do wykonania diagnostyki pojazdów samochodowych; 6) dobiera metody oraz określa zakres diagnostyki podzespołów i zespołów pojazdów samochodowych; 7) stosuje programy komputerowe do diagnostyki pojazdów samochodowych; 8) wykonuje pomiary i badania diagnostyczne pojazdów samochodowych oraz interpretuje ich wyniki; 9) ocenia stan techniczny pojazdów samochodowych.
2. Naprawa zespołów i podzespołów pojazdów samochodowych
Uczeń: 1) lokalizuje uszkodzenia zespołów i podzespołów pojazdów samochodowych na podstawie pomiarów i wyników badań diagnostycznych; 2) szacuje koszty napraw pojazdów samochodowych; 3) dobiera metody i określa zakres naprawy pojazdu samochodowego; 4) wykonuje demontaż zespołów i podzespołów pojazdów samochodowych; 5) przeprowadza weryfikację zespołów i podzespołów pojazdów samochodowych; 6) dobiera zespoły lub podzespoły pojazdów samochodowych lub ich zamienniki do wymiany; 7) wymienia uszkodzone zespoły i podzespoły pojazdów samochodowych z wykorzystaniem urządzeń i narzędzi warsztatowych; 8) wykonuje montaż podzespołów i zespołów pojazdów samochodowych; 9) wykonuje konserwację zespołów i podzespołów pojazdów samochodowych; 10) wyjaśnia zasady eksploatacji pojazdów samochodowych oraz dobiera materiały eksploatacyjne; 11) przeprowadza próby po naprawie pojazdów samochodowych; 12) ocenia jakość wykonania naprawy i ustala jej koszt.
|
|
Operator obrabiarek skrawających 722307 | |
M.19. Użytkowanie obrabiarek
skrawających
1. Przygotowywanie konwencjonalnych obrabiarek skrawających do obróbki
Uczeń: 1) rozróżnia obrabiarki skrawające; 2) dobiera obrabiarki skrawające do wymagań obróbki, produkcji, postaci i wielkości obrabianych przedmiotów; 3) rozróżnia rodzaje obróbki skrawaniem; 4) rozpoznaje w dokumentacji technologicznej oznaczenie sposobu ustalenia i zamocowania obrabianego przedmiotu; 5) rozpoznaje elementy ostrza narzędzia skrawającego i jego geometrię; 6) dobiera narzędzia skrawające do właściwości obrabianego materiału, rodzaju obróbki i obrabiarki; 7) dobiera wartości parametrów skrawania do zabiegów obróbki skrawaniem; 8) dobiera narzędzia i przyrządy pomiarowe, uwzględniając dokładność obróbki obrabianych przedmiotów; 9) uzbraja obrabiarki w uchwyty i przyrządy obróbkowe do rodzaju wykonywanych operacji oraz zgodnie z dokumentacją technologiczną.
2. Wykonywanie obróbki na konwencjonalnych obrabiarkach skrawających
Uczeń: 1) sprawdza działanie obrabiarek skrawających zgodnie z dokumentacją; 2) mocuje narzędzia skrawające w uchwytach narzędziowych; 3) ustala i mocuje przedmioty do obróbki w uchwytach i przyrządach obróbkowych; 4) nastawia parametry obróbki zgodnie z dokumentacją technologiczną; 5) uruchamia obrabiarki skrawające i steruje przebiegiem obróbki; 6) wykonuje operacje obróbki skrawaniem zgodnie z dokumentacją technologiczną: 7) rozpoznaje zjawiska wywołane oddziaływaniem ostrza narzędzia na przedmiot obrabiany; 8) dokonuje wymiany narzędzi skrawających po zakończeniu procesu obróbki lub w przerwie tego procesu; 9) prowadzi kontrolę procesu obróbki; 10) posługuje się narzędziami i przyrządami pomiarowymi; 11) wykonuje konserwację konwencjonalnych obrabiarek skrawających.
3. Przygotowywanie obrabiarek sterowanych numerycznie do obróbki
Uczeń: 1) rozpoznaje punkty charakterystyczne obrabiarek sterowanych numerycznie; 2) rozróżnia podprogramy i cykle obróbkowe występujące w programach obróbki i układach sterowania obrabiarek sterowanych numerycznie; 3) rozpoznaje w dokumentacji technologicznej oznaczenia i dane do nastawienia obrabiarki sterowanej numerycznie; 4) rozpoznaje znaczenie słów kluczowych w programach obróbki; 5) korzysta z kodu języka programowania do edycji programów obróbki; 6) dobiera narzędzia pomiarowe do kontroli przedmiotów po obróbce; 7) dobiera oprawki narzędziowe do ustalania i mocowania narzędzi skrawających; 8) mocuje oprawki i narzędzia skrawające w gniazdach narzędziowych lub umieszcza w magazynie narzędziowym obrabiarki sterowanej numerycznie; 9) ustala i wprowadza do sterownika obrabiarki sterowanej numerycznie wartości korekcyjne narzędzi skrawających przed uruchomieniem programu obróbki; 10) wprowadza program obróbki technologicznej do sterownika obrabiarki sterowanej numerycznie; 11) testuje programy obróbki technologicznej na obrabiarkach sterowanych numerycznie.
4. Wykonywanie obróbki na obrabiarkach sterowanych numerycznie
Uczeń: 1) ustawia i wprowadza przesunięcie punktu zerowego; 2) ustala i mocuje przedmioty do obróbki; 3) uruchamia obrabiarki sterowane numerycznie w trybie ręcznym i automatycznym; 4) wykonuje operacje obróbki skrawaniem na obrabiarkach sterowanych numerycznie; 5) nadzoruje przebieg obróbki i reaguje na komunikaty układu sterowania obrabiarki sterowanej numerycznie; 6) dokonuje oceny stopnia zużycia ostrza narzędzia; 7) dokonuje wymiany ostrza w przypadku nadmiernego zużycia lub uszkodzenia; 8) przeprowadza korektę wyników obróbki; 9) przeprowadza kontrolę wymiarów przedmiotów po zakończeniu obróbki; 10) wykonuje konserwację obrabiarek sterowanych numerycznie.
A.69. Eksploatacja środków transportu drogowego
1. Obsługa środków transportu drogowego Uczeń: 1) rozróżnia rodzaje środków transportu drogowego; 2) wyjaśnia budowę oraz zasady działania podzespołów i zespołów środków transportu drogowego; 3) rozpoznaje instalacje oraz urządzenia elektryczne i elektroniczne stosowane w środkach transportu drogowego; 4) ocenia stan techniczny środków transportu drogowego; 5) wykonuje czynności związane z obsługą środków transportu drogowego; 6) lokalizuje uszkodzenia zespołów i podzespołów środków transportu drogowego; 7) dobiera metody napraw środków transportu drogowego; 8) posługuje się narzędziami i przyrządami kontrolno-pomiarowymi; 9) dobiera części zamienne oraz materiały eksploatacyjne; 10) wykonuje czynności związane z naprawą i konserwacją środków transportu drogowego; 11) posługuje się dokumentacją techniczno-eksploatacyjną środków transportu drogowego; 12) oblicza koszty związane z eksploatacją środków transportu drogowego. 2. Użytkowanie środków transportu drogowego Uczeń: 1) klasyfikuje środki transportu drogowego; 2) określa parametry techniczno-eksploatacyjne środków transportu drogowego; 3) dobiera środki transportu drogowego do rodzaju i właściwości przewożonych rzeczy; 4) przestrzega zasad rozmieszczania, mocowania oraz zabezpieczania przewożonych rzeczy; 5) korzysta z urządzeń pomocniczych stosowanych w środkach transportu drogowego; 6) posługuje się tradycyjnymi mapami drogowymi oraz elektronicznymi systemami nawigacji satelitarnej; 7) odczytuje i interpretuje wskazania urządzeń kontrolno-pomiarowych stosowanych w środkach transportu drogowego; 8) przestrzega norm czasu pracy kierowcy; 9) prowadzi dokumentację związaną z przewozem drogowym; 10) przestrzega przepisów prawa dotyczących użytkowania środków transportu drogowego; 11) przestrzega przepisów prawa związanych z przewozem drogowym rzeczy; 12) wykonuje usługi transportowe zgodnie z przepisami prawa dotyczącymi tych usług; 13) prowadzi i obsługuje pojazdy samochodowe w zakresie niezbędnym do uzyskania kwalifikacji wstępnej, o której mowa w ustawie o transporcie drogowym.
|
|
Mechatronik 742114 | |
E.3. Montaż urządzeń i systemów mechatronicznych
1. Montaż elementów, podzespołów i zespołów mechanicznych Uczeń: 1) wyjaśnia budowę elementów, podzespołów i zespołów mechanicznych; 2) dobiera metody pomiarów wielkości geometrycznych elementów maszyn; 3) dobiera materiały konstrukcyjne; 4) rozpoznaje technologie obróbki ręcznej i maszynowej; 5) przestrzega zasad przygotowywania elementów, podzespołów i zespołów mechanicznych do montażu; 6) określa sposoby oceny stanu technicznego elementów, podzespołów i zespołów mechanicznych przygotowanych do montażu; 7) dobiera techniki łączenia materiałów; 8) dobiera narzędzia do montażu i demontażu podzespołów i zespołów mechanicznych; 9) dobiera elementy, podzespoły i zespoły mechaniczne do montażu urządzeń i systemów mechatronicznych; 10) wykonuje montaż i demontaż podzespołów i zespołów mechanicznych; 11) ocenia jakość wykonanego montażu, podzespołów i zespołów mechanicznych. 2. Montaż elementów, podzespołów i zespołów pneumatycznych i hydraulicznych Uczeń: 1) wyjaśnia budowę elementów, podzespołów i zespołów pneumatycznych i hydraulicznych; 2) wyjaśnia działanie układów sterowania pneumatycznego i hydraulicznego; 3) rozróżnia elementy, podzespoły i zespoły pneumatyczne i hydrauliczne; 4) rozróżnia parametry i funkcje elementów, podzespołów i zespołów pneumatycznych i hydraulicznych; 5) dobiera narzędzia do montażu i demontażu elementów, podzespołów i zespołów pneumatycznych i hydraulicznych; 6) dobiera elementy, podzespoły i zespoły pneumatyczne i hydrauliczne do montażu urządzeń i systemów mechatronicznych; 7) ocenia stan techniczny elementów, podzespołów i zespołów pneumatycznych i hydraulicznych przygotowanych do montażu; 8) wykonuje montaż i demontaż elementów, podzespołów i zespołów pneumatycznych i hydraulicznych; 9) sprawdza zgodność montażu elementów, podzespołów i zespołów pneumatycznych i hydraulicznych z dokumentacją techniczną. 3. Montaż elementów i podzespołów elektrycznych i elektronicznych Uczeń: 1) rozróżnia elementy i podzespoły elektryczne i elektroniczne; 2) określa parametry elementów i podzespołów elektrycznych i elektronicznych; 3) określa funkcje elementów i podzespołów elektrycznych i elektronicznych; 4) wyjaśnia działanie układów sterowania elektrycznego i elektronicznego; 5) dobiera narzędzia do montażu i demontażu elementów i podzespołów elektrycznych i elektronicznych; 6) dobiera elementy i podzespoły elektryczne i elektroniczne do montażu w urządzeniach i systemach mechatronicznych; 7) ocenia stan techniczny elementów, podzespołów elektrycznych i elektronicznych przygotowanych do montażu; 8) wykonuje montaż i demontaż elementów i podzespołów elektrycznych i elektronicznych; 9) sprawdza poprawność montażu elementów i podzespołów elektrycznych i elektronicznych; 10) ocenia jakość montażu elementów i podzespołów elektronicznych; 11) sprawdza zgodność montażu elementów i podzespołów elektrycznych i elektronicznych z dokumentacją techniczną. E.4. Użytkowanie urządzeń i systemów mechatronicznych 1. Rozruch urządzeń i systemów mechatronicznych Uczeń: 1) wyjaśnia budowę i zasady działania urządzeń i systemów mechatronicznych; 2) rozpoznaje układy zasilające urządzenia i systemy mechatroniczne; 3) rozróżnia parametry urządzeń i systemów mechatronicznych; 4) przestrzega zasad instalacji i obsługi oprogramowania do programowania układów programowalnych, wizualizacji i symulacji procesów; 5) określa metody sprawdzania urządzeń i systemów mechatronicznych; 6) przestrzega zasad obsługi sieci komunikacyjnych w systemach mechatronicznych; 7) instaluje oprogramowanie specjalistyczne do układów programowalnych oraz oprogramowanie do wizualizacji i symulacji procesów; 8) podłącza urządzenia i systemy mechatroniczne do układów zasilania mediami roboczymi; 9) podłącza układy komunikacyjne urządzeń i systemów mechatronicznych; 10) uruchamia urządzenia i systemy mechatroniczne; 11) wykonuje niezbędne regulacje urządzeń i systemów mechatronicznych; 12) sprawdza działanie urządzeń i systemów mechatronicznych. 2. Konserwacja urządzeń i systemów mechatronicznych Uczeń: 1) dobiera metody konserwacji urządzeń i systemów mechatronicznych; 2) monitoruje pracę urządzeń i systemów mechatronicznych; 3) wykonuje przeglądy techniczne urządzeń i systemów mechatronicznych; 4) wykonuje pomiary wielkości fizycznych w urządzeniach i systemach mechatronicznych; 5) przygotowuje materiały, elementy, podzespoły i zespoły niezbędne do konserwacji urządzeń i systemów mechatronicznych; 6) wykonuje konserwację urządzeń i systemów mechatronicznych; 7) wykonuje wymianę niesprawnych elementów i podzespołów urządzeń i systemów mechatronicznych; 8) ocenia jakość wykonanych prac.
|
|
Technik mechatronik 311410 | |
E.3. Montaż urządzeń i systemów mechatronicznych 1. Montaż elementów, podzespołów i zespołów mechanicznych Uczeń: 1) wyjaśnia budowę elementów, podzespołów i zespołów mechanicznych; 2) dobiera metody pomiarów wielkości geometrycznych elementów maszyn; 3) dobiera materiały konstrukcyjne; 4) rozpoznaje technologie obróbki ręcznej i maszynowej; 5) przestrzega zasad przygotowywania elementów, podzespołów i zespołów mechanicznych do montażu; 6) określa sposoby oceny stanu technicznego elementów, podzespołów i zespołów mechanicznych przygotowanych do montażu; 7) dobiera techniki łączenia materiałów; 8) dobiera narzędzia do montażu i demontażu podzespołów i zespołów mechanicznych; 9) dobiera elementy, podzespoły i zespoły mechaniczne do montażu urządzeń i systemów mechatronicznych; 10) wykonuje montaż i demontaż podzespołów i zespołów mechanicznych; 11) ocenia jakość wykonanego montażu, podzespołów i zespołów mechanicznych. 2. Montaż elementów, podzespołów i zespołów pneumatycznych i hydraulicznych Uczeń: 1) wyjaśnia budowę elementów, podzespołów i zespołów pneumatycznych i hydraulicznych; 2) wyjaśnia działanie układów sterowania pneumatycznego i hydraulicznego; 3) rozróżnia elementy, podzespoły i zespoły pneumatyczne i hydrauliczne; 4) rozróżnia parametry i funkcje elementów, podzespołów i zespołów pneumatycznych i hydraulicznych; 5) dobiera narzędzia do montażu i demontażu elementów, podzespołów i zespołów pneumatycznych i hydraulicznych; 6) dobiera elementy, podzespoły i zespoły pneumatyczne i hydrauliczne do montażu urządzeń i systemów mechatronicznych; 7) ocenia stan techniczny elementów, podzespołów i zespołów pneumatycznych i hydraulicznych przygotowanych do montażu; 8) wykonuje montaż i demontaż elementów, podzespołów i zespołów pneumatycznych i hydraulicznych; 9) sprawdza zgodność montażu elementów, podzespołów i zespołów pneumatycznych i hydraulicznych z dokumentacją techniczną. 3. Montaż elementów i podzespołów elektrycznych i elektronicznych Uczeń: 1) rozróżnia elementy i podzespoły elektryczne i elektroniczne; 2) określa parametry elementów i podzespołów elektrycznych i elektronicznych; 3) określa funkcje elementów i podzespołów elektrycznych i elektronicznych; 4) wyjaśnia działanie układów sterowania elektrycznego i elektronicznego; 5) dobiera narzędzia do montażu i demontażu elementów i podzespołów elektrycznych i elektronicznych; 6) dobiera elementy i podzespoły elektryczne i elektroniczne do montażu w urządzeniach i systemach mechatronicznych; 7) ocenia stan techniczny elementów, podzespołów elektrycznych i elektronicznych przygotowanych do montażu; 8) wykonuje montaż i demontaż elementów i podzespołów elektrycznych i elektronicznych; 9) sprawdza poprawność montażu elementów i podzespołów elektrycznych i elektronicznych; 10) ocenia jakość montażu elementów i podzespołów elektronicznych; 11) sprawdza zgodność montażu elementów i podzespołów elektrycznych i elektronicznych z dokumentacją techniczną. E.18. Eksploatacja urządzeń i systemów mechatronicznych 1. Rozruch urządzeń i systemów mechatronicznych Uczeń: 1) wyjaśnia budowę i zasady działania urządzeń i systemów mechatronicznych; 2) rozpoznaje układy zasilające urządzeń i systemów mechatronicznych; 3) rozróżnia parametry urządzeń i systemów mechatronicznych; 4) przestrzega zasad instalacji i obsługi oprogramowania do programowania układów programowalnych, wizualizacji i symulacji procesów produkcyjnych; 5) określa metody sprawdzania urządzeń i systemów mechatronicznych; 6) przestrzega zasad obsługi sieci komunikacyjnych w systemach mechatronicznych; 7) instaluje oprogramowanie specjalistyczne do układów programowalnych oraz oprogramowanie do wizualizacji i symulacji procesów produkcyjnych; 8) podłącza urządzenia i systemy mechatroniczne do układów zasilania mediami roboczymi; 9) podłącza układy komunikacyjne urządzeń i systemów mechatronicznych; 10) uruchamia urządzenia i systemy mechatroniczne; 11) wykonuje niezbędne regulacje urządzeń i systemów mechatronicznych; 12) sprawdza działanie urządzeń i systemów mechatronicznych. 2. Obsługa urządzeń i systemów mechatronicznych Uczeń: 1) dobiera oprogramowanie do wizualizacji procesów w urządzeniach i systemach mechatronicznych; 2) przygotowuje materiały, elementy i podzespoły niezbędne do konserwacji urządzeń i systemów mechatronicznych; 3) dobiera metody konserwacji urządzeń i systemów mechatronicznych; 4) ustala zakres prac konserwacyjnych; 5) przestrzega zasad obsługi urządzeń i systemów mechatronicznych; 6) monitoruje pracę urządzeń i systemów mechatronicznych; 7) posługuje się oprogramowaniem do wizualizacji procesów; 8) ustawia parametry procesów w urządzeniach i systemach mechatronicznych; 9) wykonuje przeglądy techniczne urządzeń i systemów mechatronicznych; 10) wykonuje konserwację urządzeń i systemów mechatronicznych; 11) opracowuje dokumentację obsługi i konserwacji urządzeń i systemów mechatronicznych; 12) posługuje się instrukcją serwisową podczas lokalizowania uszkodzeń urządzeń i systemów mechatronicznych; 13) ocenia stan techniczny urządzeń i systemów mechatronicznych; 14) lokalizuje uszkodzenia urządzeń i systemów mechatronicznych; 15) dobiera narzędzia do naprawy urządzeń i systemów mechatronicznych; 16) dobiera części i podzespoły do naprawy urządzeń i systemów mechatronicznych, korzystając z katalogów i dokumentacji technicznej; 17) wykonuje wymianę uszkodzonych elementów i podzespołów urządzeń i systemów mechatronicznych zgodnie z dokumentacją techniczną. E.19. Projektowanie i programowanie urządzeń i systemów mechatronicznych 1. Tworzenie dokumentacji technicznej urządzeń i systemów mechatronicznych Uczeń: 1) przestrzega zasad rysowania schematów układów mechanicznych urządzeń i systemów mechatronicznych; 2) przestrzega zasad rysowania schematów układów elektrycznych i elektronicznych urządzeń i systemów mechatronicznych; 3) przestrzega zasad rysowania schematów układów pneumatycznych i hydraulicznych urządzeń i systemów mechatronicznych; 4) sporządza dokumentację techniczną urządzeń i systemów mechatronicznych z wykorzystaniem programów komputerowych wspomagających projektowanie i wytwarzanie CAD/CAM (ang. Computer Aided Design/Computer Aided Manufacturing). 2. Projektowanie urządzeń i systemów mechatronicznych Uczeń: 1) analizuje proces technologiczny w celu ustalenia zakresu projektu urządzeń i systemów mechatronicznych; 2) określa warunki pracy projektowanych urządzeń i systemów mechatronicznych; 3) stosuje metody graficzne do opisu procesów technologicznych; 4) dobiera elementy, podzespoły i zespoły do projektowanych urządzeń i systemów mechatronicznych; 5) projektuje układy sterowania; 6) stosuje oprogramowanie wspomagające proces projektowania urządzeń i systemów mechatronicznych. 3. Programowanie urządzeń i systemów mechatronicznych Uczeń: 1) przestrzega zasad tworzenia programów do programowania urządzeń programowalnych; 2) interpretuje programy napisane w językach programowania dla urządzeń programowalnych; 3) opracowuje program do sterowania urządzeniami i systemami mechatronicznymi na podstawie opisu graficznego lub procesu technologicznego; 4) posługuje się oprogramowaniem do programowania urządzeń programowalnych; 5) testuje działanie programów; 6) analizuje programy do sterowania urządzeniami i systemami mechatronicznymi; 7) modyfikuje parametry procesów w programach urządzeń i systemów mechatronicznych.
|
|
Technik informatyk 351203 | |
E.12. Montaż i eksploatacja komputerów osobistych oraz urządzeń peryferyjnych
1. Przygotowanie stanowiska komputerowego do pracy
Uczeń: 1) stosuje systemy liczbowe używane w technice komputerowej; 2) wymienia funkcje i przestrzega zasad działania poszczególnych elementów jednostki centralnej komputera; 3) dobiera urządzenia techniki komputerowej do określonych warunków technicznych; 4) montuje komputer osobisty z podzespołów; 5) modernizuje i rekonfiguruje komputery osobiste; 6) planuje przebieg prac związanych z przygotowaniem komputera osobistego do pracy; 7) instaluje i aktualizuje systemy operacyjne i aplikacje; 8) stosuje polecenia systemów operacyjnych do zarządzania systemem; 9) instaluje i konfiguruje sterowniki urządzeń; 10) konfiguruje ustawienia personalne użytkownika w systemie operacyjnym; 11) stosuje oprogramowanie narzędziowe systemu operacyjnego; 12) stosuje oprogramowanie zabezpieczające; 13) odczytuje dokumentację techniczną informatycznych systemów komputerowych; 14) opracowuje wskazania do użytkowania systemu operacyjnego; 15) sporządza cenniki i kosztorysy stanowisk komputerowych; 16) opracowuje dokumentację techniczną stanowiska komputerowego; 17) stosuje przepisy prawa autorskiego w zakresie dotyczącym systemów informatycznych; 18) rozpoznaje rodzaje licencji oprogramowania komputerowego; 19) stosuje przepisy prawa dotyczące certyfikacji CE i recyklingu.
2. Użytkowanie urządzeń peryferyjnych komputera osobistego
Uczeń: 1) wyjaśnia zasadę działania interfejsów komputera osobistego; 2) wyjaśnia zasadę działania urządzeń peryferyjnych komputera osobistego; 3) przygotowuje urządzenia peryferyjne komputera osobistego do pracy; 4) stosuje przepisy prawa dotyczące gospodarki odpadami niebezpiecznymi; 5) dobiera i wymienia materiały eksploatacyjne urządzeń peryferyjnych komputera osobistego; 6) wykonuje konserwację urządzeń peryferyjnych komputera osobistego; 7) instaluje sterowniki urządzeń peryferyjnych komputera osobistego; 8) konfiguruje urządzenia peryferyjne komputera osobistego.
3. Naprawa komputera osobistego
Uczeń: 1) posługuje się narzędziami do naprawy sprzętu komputerowego; 2) określa kody błędów uruchamiania komputera osobistego; 3) lokalizuje oraz usuwa uszkodzenia sprzętowe podzespołów komputera osobistego; 4) lokalizuje oraz usuwa usterki systemu operacyjnego i aplikacji; 5) lokalizuje uszkodzenia urządzeń peryferyjnych komputera osobistego; 6) sporządza harmonogram prac związanych z lokalizacją i usuwaniem usterek komputera osobistego; 7) dobiera oprogramowanie diagnostyczne i monitorujące pracę komputera osobistego; 8) odzyskuje z komputera osobistego dane użytkownika; 9) tworzy kopie bezpieczeństwa danych; 10) formułuje wskazania dla użytkownika po wykonaniu naprawy komputera osobistego; 11) sporządza kosztorys naprawy komputera osobistego.
E.13. Projektowanie lokalnych sieci komputerowych i administrowanie sieciami
1. Projektowanie i wykonywanie lokalnej sieci komputerowej
Uczeń: 1) rozpoznaje topologie lokalnych sieci komputerowych; 2) rozpoznaje i stosuje normy dotyczące okablowania strukturalnego; 3) rozpoznaje protokoły sieci lokalnych i protokoły dostępu do sieci rozległej; 4) rozpoznaje urządzenia sieciowe na podstawie opisu, symboli graficznych i wyglądu; 5) określa funkcje komputerowego systemu sieciowego; 6) wykonuje projekt lokalnej sieci komputerowej; 7) dobiera elementy komputerowej sieci strukturalnej, urządzenia i oprogramowanie sieciowe; 8) sporządza kosztorys projektowanej sieci komputerowej; 9) dobiera medium do budowy lokalnej sieci komputerowej; 10) dobiera przyrządy i urządzenia do montażu okablowania strukturalnego; 11) montuje okablowanie sieciowe; 12) wykonuje pomiary okablowania strukturalnego; 13) opisuje i analizuje klasy adresów IP; 14) projektuje strukturę adresów IP w sieci; 15) wykonuje pomiary i testy sieci logicznej; 16) opracowuje dokumentację powykonawczą lokalnej sieci komputerowej.
2. Konfigurowanie urządzeń sieciowych
Uczeń: 1) modernizuje i rekonfiguruje serwery; 2) konfiguruje przełączniki lokalnych sieci komputerowych; 3) konfiguruje sieci wirtualne w lokalnych sieciach komputerowych; 4) konfiguruje rutery i urządzenia zabezpieczające typu zapora sieciowa (ang. firewall); 5) konfiguruje urządzenia dostępu do lokalnej sieci komputerowej bezprzewodowej; 6) konfiguruje urządzenia telefonii internetowej; 7) dobiera i stosuje narzędzia diagnostyczne; 8) tworzy sieci wirtualne za pomocą połączeń internetowych; 9) monitoruje pracę urządzeń lokalnych sieci komputerowych.
3. Administrowanie sieciowymi systemami operacyjnymi
Uczeń: 1) instaluje sieciowe systemy operacyjne; 2) konfiguruje interfejsy sieciowe; 3) udostępnia zasoby lokalnej sieci komputerowej; 4) charakteryzuje usługi serwerowe; 5) określa funkcje profili użytkowników i zasady grup użytkowników; 6) zarządza kontami użytkowników i grup użytkowników systemu operacyjnego lub komputera; 7) konfiguruje usługi katalogowe lokalnej sieci komputerowej; 8) zarządza centralnie stacjami roboczymi; 9) rozpoznaje protokoły aplikacyjne; 10) monitoruje działania użytkowników lokalnej sieci komputerowej; 11) modernizuje lokalną sieć komputerową; 12) przestrzega zasad udostępniania i ochrony zasobów sieciowych; 13) wyjaśnia zasady działania protokołów lokalnej sieci komputerowej; 14) konfiguruje usługi odpowiedzialne za adresację hostów (adresację IP), system nazw, ruting, zabezpieczenie przed wszelkiego rodzaju atakami z sieci (firewall); 15) podłącza lokalną sieć komputerową do Internetu; 16) konfiguruje usługi serwerów internetowych; 17) określa rodzaje awarii lub wadliwego działania lokalnej sieci komputerowej; 18) lokalizuje i usuwa przyczyny wadliwego działania systemów sieciowych; 19) zabezpiecza komputery przed zawirusowaniem, niekontrolowanym przepływem informacji oraz utratą danych.
E.14. Tworzenie aplikacji internetowych i baz danych oraz administrowanie bazami
1. Tworzenie stron internetowych
Uczeń: 1) posługuje się hipertekstowymi językami znaczników; 2) tworzy strony internetowe za pomocą hipertekstowych języków znaczników; 3) tworzy kaskadowe arkusze stylów (CSS); 4) wykorzystuje kaskadowe arkusze stylów (CSS) do opisu formy prezentacji strony internetowej; 5) rozpoznaje funkcje edytorów spełniających założenia WYSIWYG; 6) tworzy strony internetowe za pomocą edytorów spełniających założenia WYSIWYG; 7) projektuje strukturę witryny internetowej; 8) wykonuje strony internetowe zgodnie z projektami; 9) stosuje reguły walidacji stron internetowych; 10) testuje i publikuje witryny internetowe; 11) stosuje różne modele barw; 12) przestrzega zasad cyfrowego zapisu obrazu; 13) wykonuje projekt graficzny witryny internetowej; 14) tworzy grafikę statyczną i animacje jako elementy stron internetowych; 15) zmienia atrybuty obiektów graficznych i modyfikuje obiekty graficzne; 16) przetwarza i przygotowuje elementy graficzne, obraz i dźwięk do publikacji w Internecie; 17) przestrzega zasad komputerowego przetwarzania obrazu i dźwięku.
2. Tworzenie baz danych i administrowanie bazami danych
Uczeń: 1) korzysta z funkcji strukturalnego języka zapytań; 2) posługuje się strukturalnym językiem zapytań do obsługi baz danych; 3) projektuje i tworzy relacyjne bazy danych; 4) importuje dane do bazy danych; 5) tworzy formularze, zapytania i raporty do przetwarzania danych; 6) instaluje systemy baz danych i systemy zarządzania bazami danych; 7) modyfikuje i rozbudowuje struktury baz danych; 8) dobiera sposoby ustawiania zabezpieczeń dostępu do danych; 9) zarządza bazą danych i jej bezpieczeństwem; 10) określa uprawnienia poszczególnych użytkowników i zabezpieczenia dla nich; 11) udostępnia zasoby bazy danych w sieci; 12) zarządza kopiami zapasowymi baz danych i ich odzyskiwaniem; 13) kontroluje spójność baz danych; 14) dokonuje naprawy baz danych.
3. Tworzenie aplikacji internetowych
Uczeń: 1) korzysta z wbudowanych typów danych; 2) tworzy własne typy danych; 3) przestrzega zasad programowania; 4) stosuje instrukcje, funkcje, procedury, obiekty, metody wybranych języków programowania; 5) tworzy własne funkcje, procedury, obiekty, metody wybranych języków programowania; 6) wykorzystuje środowisko programistyczne: edytor, kompilator i debugger; 7) kompiluje i uruchamia kody źródłowe; 8) wykorzystuje języki programowania do tworzenia aplikacji internetowych realizujących zadania po stronie serwera; 9) stosuje skrypty wykonywane po stronie klienta przy tworzeniu aplikacji internetowych; 10) wykorzystuje frameworki do tworzenia własnych aplikacji; 11) pobiera dane aplikacji i przechowuje je w bazach danych; 12) testuje tworzoną aplikację i modyfikuje jej kod źródłowy; 13) dokumentuje tworzoną aplikację; 14) zamieszcza opracowane aplikacje w Internecie; 15) zabezpiecza dostęp do tworzonych aplikacji.
|
|
Technik mechanik 311504 | |
M.19. Użytkowanie obrabiarek skrawających
1. Przygotowywanie konwencjonalnych obrabiarek skrawających do obróbki
Uczeń: 1) rozróżnia obrabiarki skrawające; 2) dobiera obrabiarki skrawające do wymagań obróbki, produkcji, postaci i wielkości obrabianych przedmiotów; 3) rozróżnia rodzaje obróbki skrawaniem; 4) rozpoznaje w dokumentacji technologicznej oznaczenie sposobu ustalenia i zamocowania obrabianego przedmiotu; 5) rozpoznaje elementy ostrza narzędzia skrawającego i jego geometrię; 6) dobiera narzędzia skrawające do właściwości obrabianego materiału, rodzaju obróbki i obrabiarki; 7) dobiera wartości parametrów skrawania do zabiegów obróbki skrawaniem; 8) dobiera narzędzia i przyrządy pomiarowe, uwzględniając dokładność obróbki obrabianych przedmiotów; 9) uzbraja obrabiarki w uchwyty i przyrządy obróbkowe do rodzaju wykonywanych operacji oraz zgodnie z dokumentacją technologiczną.
2. Wykonywanie obróbki na konwencjonalnych obrabiarkach skrawających
Uczeń: 1) sprawdza działanie obrabiarek skrawających zgodnie z dokumentacją; 2) mocuje narzędzia skrawające w uchwytach narzędziowych; 3) ustala i mocuje przedmioty do obróbki w uchwytach i przyrządach obróbkowych; 4) nastawia parametry obróbki zgodnie z dokumentacją technologiczną; 5) uruchamia obrabiarki skrawające i steruje przebiegiem obróbki; 6) wykonuje operacje obróbki skrawaniem zgodnie z dokumentacją technologiczną: 7) rozpoznaje zjawiska wywołane oddziaływaniem ostrza narzędzia na przedmiot obrabiany; 8) dokonuje wymiany narzędzi skrawających po zakończeniu procesu obróbki lub w przerwie tego procesu; 9) prowadzi kontrolę procesu obróbki; 10) posługuje się narzędziami i przyrządami pomiarowymi; 11) wykonuje konserwację konwencjonalnych obrabiarek skrawających.
3. Przygotowywanie obrabiarek sterowanych numerycznie do obróbki
Uczeń: 1) rozpoznaje punkty charakterystyczne obrabiarek sterowanych numerycznie; 2) rozróżnia podprogramy i cykle obróbkowe występujące w programach obróbki i układach sterowania obrabiarek sterowanych numerycznie; 3) rozpoznaje w dokumentacji technologicznej oznaczenia i dane do nastawienia obrabiarki sterowanej numerycznie; 4) rozpoznaje znaczenie słów kluczowych w programach obróbki; 5) korzysta z kodu języka programowania do edycji programów obróbki; 6) dobiera narzędzia pomiarowe do kontroli przedmiotów po obróbce; 7) dobiera oprawki narzędziowe do ustalania i mocowania narzędzi skrawających; 8) mocuje oprawki i narzędzia skrawające w gniazdach narzędziowych lub umieszcza w magazynie narzędziowym obrabiarki sterowanej numerycznie; 9) ustala i wprowadza do sterownika obrabiarki sterowanej numerycznie wartości korekcyjne narzędzi skrawających przed uruchomieniem programu obróbki; 10) wprowadza program obróbki technologicznej do sterownika obrabiarki sterowanej numerycznie; 11) testuje programy obróbki technologicznej na obrabiarkach sterowanych numerycznie.
4. Wykonywanie obróbki na obrabiarkach sterowanych numerycznie
Uczeń: 1) ustawia i wprowadza przesunięcie punktu zerowego; 2) ustala i mocuje przedmioty do obróbki; 3) uruchamia obrabiarki sterowane numerycznie w trybie ręcznym i automatycznym; 4) wykonuje operacje obróbki skrawaniem na obrabiarkach sterowanych numerycznie; 5) nadzoruje przebieg obróbki i reaguje na komunikaty układu sterowania obrabiarki sterowanej numerycznie; 6) dokonuje oceny stopnia zużycia ostrza narzędzia; 7) dokonuje wymiany ostrza w przypadku nadmiernego zużycia lub uszkodzenia; 8) przeprowadza korektę wyników obróbki; 9) przeprowadza kontrolę wymiarów przedmiotów po zakończeniu obróbki; 10) wykonuje konserwację obrabiarek sterowanych numerycznie.
M.44. Organizacja i nadzorowanie procesów produkcji maszyn i urządzeń
1. Organizowanie procesów obróbki i montażu części maszyn i urządzeń
Uczeń: 1) posługuje się dokumentacją techniczną procesów obróbki i montażu części maszyn i urządzeń; 2) wykonuje obliczenia wytrzymałościowe części maszyn i urządzeń; 3) sporządza rysunki konstrukcyjne części maszyn i urządzeń; 4) planuje proces technologiczny obróbki części maszyn i urządzeń; 5) planuje proces technologiczny montażu maszyn i urządzeń; 6) dobiera techniki i metody do wytwarzania części maszyn i urządzeń; 7) dobiera materiały konstrukcyjne do wytwarzania części maszyn i urządzeń; 8) dobiera rodzaje obróbki cieplnej i cieplno-chemicznej do wytwarzania części maszyn i urządzeń; 9) dobiera narzędzia i urządzenia do wytwarzania części maszyn i urządzeń; 10) dobiera metody zabezpieczenia części maszyn i urządzeń przed korozją; 11) sporządza dokumentację technologiczną obróbki i montażu części maszyn i urządzeń; 12) stosuje programy do komputerowego wspomagania projektowania i tworzenia dokumentacji.
2. Nadzorowanie przebiegu produkcji
Uczeń: 1) rozróżnia rodzaje produkcji; 2) kalkuluje koszty wytwarzania wyrobów; 3) kontroluje parametry jakościowe procesów wytwarzania części maszyn i urządzeń; 4) kontroluje przebieg prac na danym stanowisku; 5) kontroluje wydajność procesu produkcji i jakość wyrobów; 6) kontroluje stan techniczny narzędzi, maszyn i urządzeń; 7) określa zakres i terminy przeglądów i napraw maszyn i urządzeń; 8) zarządza gospodarką materiałową oraz odpadami; 9) sporządza dokumentację sprawozdawczą produkcji.
|
|
Technik pojazdów samochodowych 311513 | |
M.12. Diagnozowanie oraz naprawa elektrycznych i elektronicznych układów pojazdów samochodowych
1. Diagnozowanie układów elektrycznych i elektronicznych pojazdów samochodowych
Uczeń: 1) rozróżnia metody diagnostyki układów elektrycznych i elektronicznych pojazdów samochodowych; 2) rozpoznaje elementy oraz układy elektryczne i elektroniczne pojazdów samochodowych; 3) wypełnia dokumentację związaną z przyjęciem pojazdu samochodowego; 4) określa zakres diagnostyki układów elektrycznych i elektronicznych pojazdów samochodowych; 5) stosuje programy komputerowe do diagnostyki układów elektrycznych i elektronicznych pojazdów samochodowych; 6) wykonuje pomiary diagnostyczne układów elektrycznych i elektronicznych pojazdów samochodowych; 7) interpretuje wyniki pomiarów układów elektrycznych i elektronicznych pojazdów samochodowych; 8) ocenia stan techniczny elementów oraz układów elektrycznych i elektronicznych pojazdów samochodowych z zastosowaniem urządzeń diagnostycznych; 9) sporządza dokumentację wykonanych pomiarów układów elektrycznych i elektronicznych układów samochodowych.
2. Naprawa układów elektrycznych i elektronicznych pojazdów samochodowych
Uczeń: 1) analizuje schematy elektryczne pojazdów samochodowych; 2) lokalizuje uszkodzenia układów elektrycznych i elektronicznych pojazdów samochodowych; 3) dobiera metody naprawy układów elektrycznych i elektronicznych pojazdów samochodowych; 4) sporządza zapotrzebowanie na układy lub elementy elektryczne i elektroniczne pojazdów samochodowych; 5) dobiera narzędzia i przyrządy do wykonania napraw układów elektrycznych i elektronicznych pojazdów samochodowych i posługuje się nimi; 6) wykonuje demontaż układów elektrycznych i elektronicznych pojazdów samochodowych; 7) wymienia uszkodzone układy lub elementy elektryczne i elektroniczne pojazdów samochodowych; 8) wykonuje regulacje elementów układów elektrycznych i elektronicznych pojazdów samochodowych; 9) sprawdza działanie układów elektrycznych i elektronicznych pojazdów samochodowych po naprawie; 10) przeprowadza próby po naprawie układów elektrycznych i elektronicznych pojazdów samochodowych; 11) sporządza kalkulację kosztów wykonania usługi.
M.18. Diagnozowanie i naprawa podzespołów i zespołów pojazdów samochodowych
1. Diagnozowanie podzespołów i zespołów pojazdów samochodowych
Uczeń: 1) przyjmuje pojazd samochodowy do diagnostyki oraz sporządza dokumentację tego przyjęcia; 2) przygotowuje pojazd samochodowy do diagnostyki; 3) charakteryzuje budowę pojazdów samochodowych oraz wyjaśnia zasady działania podzespołów i zespołów tych pojazdów; 4) określa podzespoły i zespoły pojazdu samochodowego; 5) stosuje narzędzia i przyrządy pomiarowe do wykonania diagnostyki pojazdów samochodowych; 6) dobiera metody oraz określa zakres diagnostyki podzespołów i zespołów pojazdów samochodowych; 7) stosuje programy komputerowe do diagnostyki pojazdów samochodowych; 8) wykonuje pomiary i badania diagnostyczne pojazdów samochodowych oraz interpretuje ich wyniki; 9) ocenia stan techniczny pojazdów samochodowych.
2. Naprawa zespołów i podzespołów pojazdów samochodowych
Uczeń: 1) lokalizuje uszkodzenia zespołów i podzespołów pojazdów samochodowych na podstawie pomiarów i wyników badań diagnostycznych; 2) szacuje koszty napraw pojazdów samochodowych; 3) dobiera metody i określa zakres naprawy pojazdu samochodowego; 4) wykonuje demontaż zespołów i podzespołów pojazdów samochodowych; 5) przeprowadza weryfikację zespołów i podzespołów pojazdów samochodowych; 6) dobiera zespoły lub podzespoły pojazdów samochodowych lub ich zamienniki do wymiany; 7) wymienia uszkodzone zespoły i podzespoły pojazdów samochodowych z wykorzystaniem urządzeń i narzędzi warsztatowych; 8) wykonuje montaż podzespołów i zespołów pojazdów samochodowych; 9) wykonuje konserwację zespołów i podzespołów pojazdów samochodowych; 10) wyjaśnia zasady eksploatacji pojazdów samochodowych oraz dobiera materiały eksploatacyjne; 11) przeprowadza próby po naprawie pojazdów samochodowych; 12) ocenia jakość wykonania naprawy i ustala jej koszt.
M.42. Organizacja i prowadzenie procesu obsługi pojazdów samochodowych
1. Organizowanie obsługi pojazdów samochodowych
Uczeń: 1) posługuje się dokumentację technologiczną procesów naprawy pojazdów samochodowych; 2) przestrzega zasad gospodarki częściami zamiennymi i materiałami eksploatacyjnymi pojazdów samochodowych; 3) ustala zakres oraz terminy przeglądów, napraw, prób i pomiarów kontrolnych pojazdów samochodowych; 4) przydziela prace z zakresu obsługi pojazdów samochodowych zespołowi pracowników; 5) przestrzega zasad recyklingu i postępowania z odpadami użytkowymi; 6) prowadzi dokumentację obsługi i naprawy pojazdów samochodowych; 7) sporządza kalkulację kosztów wykonania obsługi pojazdów samochodowych; 8) rozwiązuje problemy techniczne i organizacyjne dotyczące obsługi i naprawy pojazdów samochodowych; 9) inicjuje oraz wprowadza rozwiązania techniczne i organizacyjne wpływające na efektywność i jakość obsługi i naprawy pojazdów samochodowych.
2. Nadzorowanie obsługi pojazdów samochodowych
Uczeń: 1) przestrzega zasad kontaktów z klientami; 2) kontroluje jakość wykonania zadań powierzonych zespołowi pracowników; 3) komunikuje się ze współpracownikami i przełożonymi; 4) podejmuje decyzje dotyczące realizacji zadań; 5) dobiera pracowników do wykonania określonych zadań; 6) kontroluje przebieg procesu naprawy pojazdów samochodowych; 7) nadzoruje wykonywanie czynności związanych z obsługą i konserwacją maszyn i urządzeń stosowanych do obsługi pojazdów samochodowych; 8) ocenia jakość wykonywanych prac.
|
|
Technik spedytor 333108 | |
A.28. Organizacja i nadzorowanie transportu
1. Planowanie realizacji procesów transportowych
Uczeń: 1) określa zadania transportowe; 2) rozróżnia rodzaje usług transportowych; 3) opracowuje plan realizacji usługi transportowej; 4) dobiera środki techniczne i środki transportu do realizacji usług transportowych; 5) stosuje przepisy prawa dotyczące przewozu ładunków; 6) wyznacza parametry realizacji usług transportowych; 7) wyznacza zakres i sposoby realizacji usług transportowych.
2. Przygotowywanie ładunków do transportu
Uczeń: 1) rozróżnia rodzaje ładunków transportowych; 2) rozróżnia rodzaje jednostek ładunkowych; 3) formuje jednostki ładunkowe; 4) dobiera opakowania transportowe do rodzaju ładunku lub potrzeb klienta; 5) przestrzega zasad oznaczeń ładunku i środków transportu; 6) dobiera rodzaj, zakres i technologię czynności manipulacyjnych; 7) opracowuje harmonogram czynności manipulacyjnych oraz określa ich zakres; 8) dobiera sposób zabezpieczania ładunku; 9) stosuje przepisy prawa i przestrzega zasad dotyczących przygotowania i zabezpieczania ładunku w transporcie.
3. Przygotowywanie i monitorowanie technicznych środków realizacji procesów transportowych
Uczeń: 1) dobiera środki techniczne do realizacji procesów transportowych; 2) stosuje przepisy prawa dotyczące technicznych środków realizacji procesów transportowych; 3) ocenia zgodność eksploatacji środków transportu z obowiązującymi zasadami i przepisami prawa; 4) prowadzi dokumentację środków technicznych w języku polskim i języku obcym.
4. Prowadzenie dokumentacji spedycyjno-transportowej
Uczeń: 1) stosuje przepisy prawa dotyczące dokumentacji transportowej i spedycyjnej; 2) stosuje przepisy prawa dotyczące przewozów; 3) określa zakres odpowiedzialności cywilnej przewoźnika i spedytora; 4) stosuje przepisy prawa dotyczące procedur celnych; 5) wybiera rodzaj i zakres ubezpieczenia ładunku; 6) przestrzega procedur dotyczących przyjęcia i przekazania towaru; 7) sporządza dokumenty spedycyjno-transportowe w języku polskim i języku obcym.
5. Nadzorowanie realizacji procesów transportowych
Uczeń: 1) stosuje przepisy prawa dotyczące pracy w transporcie; 2) nadzoruje przebieg procesu transportowego wykorzystując systemy monitorowania i rejestrowania środków transportu i ładunków; 3) nadzoruje pracę kierowców i załóg pojazdów zgodnie z przepisami; 4) stosuje międzynarodowe standardy identyfikacji i wymiany danych; 5) ocenia zgodność realizacji procesów transportowych z procedurami jakości w transporcie i spedycji.
A.29. Obsługa klientów i kontrahentów
1. Prowadzenie korespondencji i negocjacji
Uczeń: 1) analizuje oferty kontrahentów sporządzone w języku polskim i języku obcym; 2) przygotowuje ofertę usług spedycyjnych w języku polskim i języku obcym; 3) sporządza korespondencję handlową w języku polskim i języku obcym; 4) przestrzega procedur dotyczących zakupu towarów i usług; 5) dobiera formułę Incoterms do warunków wykonania zlecenia; 6) dobiera metody negocjacji do rodzaju usługi lub wymagań kontrahenta; 7) dobiera instrumenty marketingowe do rodzaju usługi lub wymagań klienta; 8) wybiera dostawców i podwykonawców; 9) dobiera sposób i zakres obsługi do potrzeb klienta; 10) sporządza umowy o świadczenie usług w języku polskim i języku obcym; 11) przestrzega procedur rozpatrywania reklamacji.
2. Kalkulowanie cen usług spedycyjno-transportowych
Uczeń: 1) stosuje przepisy prawa dotyczące dokumentacji rozliczeniowej; 2) analizuje koszty spedycyjno-transportowe; 3) ustala ceny i taryfikatory usług spedycyjnych; 4) różnicuje ceny usług spedycyjnych; 5) stosuje przepisy prawa podatkowego; 6) przestrzega zasad opłacania należności przewozowych; 7) analizuje wskaźniki statystyczne stosowane do oceny efektywności usług spedycyjnych.
|